Plan pracy psychologa szkolnego
Plan pracy psychologa szkolnego 2022/2023
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci:
- określanie poziomu rozwoju procesów poznawczych, sfery emocjonalnej, umiejętności radzenia sobie oraz mocnych stron ucznia; poziomu samooceny;
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych oraz formułowanie wniosków postdiagnostycznych;
- diagnozowanie sytuacji rodzinnej podopiecznych;
- prowadzenie obserwacji oraz zbieranie informacji na temat sytuacji rodzinnej i wychowawczej dzieci/uczniów;
- analizowanie wytworów dzieci/uczniów w celu określenia poziomu rozwoju badanych funkcji;
- rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia (rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny) - konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami – psychologami, logopedami, fizjoterapeutami, oraz wychowawcą.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym:
- udzielanie nauczycielom i wychowawcom wsparcia w zakresie zaspokajania potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka/ucznia;
- udzielanie porad nauczycielom i wychowawcom w zakresie metod pracy z uczniami przejawiającymi trudności w zachowaniu;
- pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do dzieci/uczniów i ich rodzin;
- podejmowanie oddziaływań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałaniu zaburzeniom rozwojowym dzieci/uczniów;
- rozpoznawanie i rozwijanie indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci/uczniów;
- planowanie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych umożliwiających dzieciom/uczniom osiągnięcie sukcesu;
- realizacja zadań z zakresu profilaktyki uzależnień od środków psychoaktywnych w tym dopalaczy,
- realizacja zajęć z zakresu bezpieczeństwa w sieci oraz odpowiedzialności nieletnich za popełniane czyny karalne;
- udzielanie wsparcia nauczycielom , uczniom oraz rodzicom tych uczniów w związku z sytuacją epidemiologiczną;
- pomoc w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, kryzysów rozwojowych oraz trudności adaptacyjnych, zwłaszcza w adaptacji w sytuacji po pandemicznej i pomoc w niwelowaniu napięć emocjonalnych uczniów;
- udzielanie porad i konsultacji uczniom w rozwiązywaniu trudności w kontaktach rodzinnych, rówieśniczych, prowadzenie działań mediacyjnych.
- Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb:
- rozwiązywania problemów wychowawczych ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka/ucznia w życiu placówki;
- prowadzenie zajęć w klasach w celu zminimalizowania zachowań agresywnych wśród uczniów i edukowania uczniów w zakresie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych;
- prowadzenie zajęć grupowych z uczniami w klasach mających na celu kształtowanie w nich właściwych postaw i sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz doskonalenie w uczniach umiejętności komunikacji interpersonalnej;
- prowadzenie indywidualnego wsparcia i poradnictwa dla dzieci/uczniów i ich rodziców;
- prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym i psychoedukacyjnym;
- inicjowanie i prowadzenie oddziaływań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- prowadzenie zajęć terapeutycznych w ramach programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju;
- Współpraca z rodzicami:
- wyjaśnianie przyczyn pojawiających się trudności edukacyjnych i rozwojowych;
- udzielanie porad w rozwiązywaniu trudności wychowawczych – poradnictwo wychowawcze;
- udzielanie wsparcia rodzicom w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka;
- udzielanie wskazówek i porad rodzicom/ opiekunom dzieci, motywowanie do współudziału w realizacji działań wychowawczych i wspomagających wobec ich dziecka/ucznia;
- pomoc rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci/uczniów;
- udzielanie porad dotyczących prawidłowych metod wspomagania rozwoju dziecka;
- udzielanie porad i wskazówek odnośnie kontaktów z różnymi instytucjami pozaszkolnymi;
- omawianie wyników badań i obserwacji.
- Współpraca z dyrekcją, pedagogiem szkolnym, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły:
- systematyczne konsultacje z dyrektorem i wicedyrektorem szkoły w sprawach dzieci/uczniów i innych bieżących zadań zleconych do realizacji;
- konsultacje z wychowawcami i nauczycielami polegające na wspólnym analizowaniu i omawianiu przyczyn niepowodzeń szkolnych, konfliktów, zagrożeń;
- współpraca z nauczycielami, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami w celu realizacji wspólnych działań.
- Wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci:
- udzielanie wsparcia w zakresie planowania, tworzenia i realizacji Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych;
- pomoc w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka/ucznia;
- prowadzenie indywidualnego wsparcia i poradnictwa dla innych pracowników pedagogicznych;
- konsultacje w sprawach dzieci/uczniów ze szczególnymi trudnościami;
- udzielanie porad odnośnie postępowania z dziećmi/uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, bądź przejawiającymi inne nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego;
- udzielanie informacji o możliwych formach odziaływań terapeutycznych i wspierających dziecko/ucznia;
- omawianie wyników badań i obserwacji.
- Doskonalenie zawodowe:
- podnoszenie kwalifikacji w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego;
- dzielenie się posiadaną wiedzą z innymi specjalistami oraz nauczycielami.
- Współpraca z osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci z niepełnosprawnością i ich rodzin:
- nawiązywanie współpracy według bieżących potrzeb;
- wydawanie opinii i zaświadczeń.
- Prowadzenie dokumentacji w/w działalności:
- prowadzenie dziennika psychologa szkolnego;
- przygotowywanie opinii i zaświadczeń według bieżących potrzeb;
- gromadzenie dokumentacji związanej z bieżącymi sprawami.